«Παγωμένα» επί ενάμιση χρόνο και τα 11 έργα του… fast track

 

fasttrackΗ υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων παραμένει εν πολλοίς σε επίπεδο προθέσεων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς ταχείας αδειοδότησης, το λεγόμενο fast track. Κανένα από τα 11 έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 7 δισ. ευρώ δεν έχει περάσει στη φάση της κατασκευής. Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε σαρξ ασθενής. Κάπως έτσι μοιάζει μέχρι στιγμής η προσπάθεια της κυβέρνησης για την ανάκαμψη της οικονομίας και την επίτευξη της πολυπόθητης ανάπτυξης. Αν και η κυβέρνηση επεξεργάζεται και προωθεί ρυθμίσεις για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που αφορούν τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων, η αβεβαιότητα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας που παραμένει, αν και είναι λιγότερο έντονη, καθώς και η έλλειψη ρευστότητας έχουν ως αποτέλεσμα η υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων να παραμένει εν πολλοίς σε επίπεδο προθέσεων.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς ταχείας αδειοδότησης, το λεγόμενο fast track. Κανένα από τα 11 έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 7 δισεκατομμυρίων ευρώ δεν έχει περάσει στη φάση της κατασκευής, πολλώ δε μάλλον στη φάση της παραγωγικής λειτουργίας, παρά το γεγονός ότι κάποια έχουν ενταχθεί στο καθεστώς ταχείας αδειοδότησης εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο. Σε φάση αδειοδότησης, δηλαδή στη φάση της δραστηριοποίησης των επενδυτών ώστε να προχωρήσουν τις διαδικασίες σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές προκειμένου να λάβουν τις απαιτούμενες άδειες, βρίσκονται μόνο τέσσερα από τα έντεκα έργα, ενώ τα υπόλοιπα παραμένουν μέχρι στιγμής πλήρως ανενεργά.

Δεκάδες επίσης είναι τα επενδυτικά σχέδια που αν και πήραν το «πράσινο φως» και εντάχθηκαν στον τελευταίο επενδυτικό νόμο 3908/2011 δεν έχουν αρχίσει να υλοποιούνται, καθώς οι επενδυτές δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να καλύψουν την ιδιωτική συμμετοχή. Ακριβώς αυτή η επενδυτική άπνοια οδήγησε στη διάταξη που συμπεριελήφθη στις τελευταίες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, σύμφωνα με την οποία παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδότησης με κεφάλαια κίνησης επιχειρήσεων που έχουν ενταχθεί στον 3908/2011 σε ποσοστό από 20% έως και 100% του επενδυτικού σχεδίου. Στην ίδια κατεύθυνση εντάσσεται και η ρύθμιση σύμφωνα με την οποία επενδυτικά σχέδια που είχαν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο 3299/2004 και δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί μπορούν να χρηματοδοτούνται με χαμηλότοκα δάνεια από τις τράπεζες που συνεργάζονται με το ΕΤΕΑΝ.

Η απουσία από τη μία ιδιωτικών κεφαλαίων και από την άλλη η περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 6,8 δισ. ευρώ είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσει σημαντικά η κατάθεση του νομοσχεδίου που περιλαμβάνει αλλαγές στον επενδυτικό νόμο, κάτι που ομολογεί και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις. Και αυτό διότι ο νέος επενδυτικός, προκειμένου να είναι πιο ευνοϊκός για τις επενδύσεις, προβλέπει εμπροσθοβαρή καταβολή των ενισχύσεων.
Μεταξύ άλλων, προβλέπει τη δυνατότητα προκαταβολής ποσοστού έως και 100% της ενίσχυσης, καθώς και πιο γρήγορο και μεγαλύτερο όφελος για την επιχείρηση σε περίπτωση που η μέθοδος ενίσχυσης του επενδυτικού σχεδίου είναι η φοροαπαλλαγή. Ετσι, αν και η δημόσια διαβούλευση του νέου επενδυτικού νομοσχεδίου έχει ολοκληρωθεί από τις 9 Νοεμβρίου 2012, κατατίθεται τώρα προς ψήφιση στη Βουλή.

Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind