Ποιοι και γιατί αισιοδοξούν για τους «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους

 

roadsΣημαντικές εξελίξεις μέσα στις προσεχείς ημέρες αναμένονται στην προσπάθεια επανέναρξης των έργων στους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους. Οι κινήσεις γίνονται ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών δεν κρύβει πλέον την αισιοδοξία της για την αίσια έκβαση του εγχειρήματος, επιμένοντας στον Απρίλιο ως καταληκτική ημερομηνία. Ας δούμε, όμως, πού βρίσκονται τα βασικά «μέτωπα»:

1. Αποζημιώσεις. Το Δημόσιο έχει αποφασίσει να επιλύσει τις οικονομικές διαφορές του με τους παραχωρησιούχους και τις κοινοπραξίες των κατασκευαστών μέσω ιδιωτικών συμφωνητικών, ένα για κάθε άξονα. Ο κύριος λόγος που επελέγη η λύση αυτή είναι ότι το Δημόσιο αδυνατεί να αποζημιώσει τους παραχωρησιούχους με βάση όσα ορίζουν οι συμβάσεις. Σύμφωνα λοιπόν με τη λύση που επιδιώκεται, σε κάθε ένα από τα συμφωνητικά αυτά, οι τρεις πλευρές θα συμφωνούν στο ακριβές ύψος των αποζημιώσεων που θα δοθούν, κλείνοντας οριστικά το θέμα. Η συμφωνία θα περιλαμβάνει και μία προκαταβολή, με την πληρωμή της οποίας οι κοινοπραξίες των κατασκευαστών θα ξεκινήσουν άμεσα την προετοιμασία για την επανέναρξη των έργων. Στόχος είναι μόλις οι συμβάσεις εγκριθούν από τη Βουλή, να «μπουν μπροστά οι μηχανές» την επόμενη ημέρα.

Οι συμφωνίες αυτές επρόκειτο να υπογραφούν προ καιρού, καθώς το βασικότερο όλων (το ύψος της αποζημίωσης για κάθε έργο) έχει συμφωνηθεί. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σημειώθηκε εμπλοκή σε κάποια από τα έργα. Μία από τις αιτίες είναι η απαίτηση του Δημοσίου από τους κατασκευαστές να δεσμευθούν σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προόδου των εργασιών, πριν εγκριθούν οι αναθεωρημένες συμβάσεις στη Βουλή. Πάντως, πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών εξέφραζαν την εκτίμηση ότι τα όποια προβλήματα θα ξεπεραστούν.

2. Διαπραγματεύσεις «Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των αναδόχων για την αναμόρφωση των έργων φαίνεται να έχουν καταλήξει σε αποτέλεσμα αναφορικά με τη συμμετοχή των τραπεζών». Αυτό δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ο επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν, επιβεβαιώνοντας τη φημολογία των τελευταίων ημερών. Μάλιστα, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης φαίνεται να μην αποκλείει ούτε το καλύτερο δυνατό σενάριο, δηλαδή να παραμείνουν όλες ξένες οι τράπεζες στα έργα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το διάστημα αυτό «κλείνουν» οι λεπτομέρειες της συμφωνίας και παράλληλα μια ξεχωριστή ομάδα προετοιμάζει το νομοθετικό κομμάτι (για την αναθεώρηση των αντίστοιχων συμβάσεων παραχώρησης), πάντα σε συνεννόηση με την Ε.Ε. Πάντως, λόγω της μεγάλης πολιτικής σημασίας του θέματος, το ενδεχόμενο να κυρωθούν οι τροποποιήσεις με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου φαίνεται να έχει απορριφθεί.

Πλέον, το ζητούμενο είναι να ξεκαθαριστεί ποια θα είναι τα αναθεωρημένα επιτόκια δανεισμού και πώς θα αναδιαμορφωθεί η κατανομή των εσόδων από τα διόδια.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind