Πώς επιτεύχθηκε η επανεκκίνηση των οδικών έργων

 

roadΔεν είναι μόνο το ελληνικό Δημόσιο που έβαλε γενναία «το χέρι στην τσέπη» για να πετύχει την επανέναρξη των έργων στους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους. Οι τέσσερις ελληνικές τράπεζες που συμμετέχουν στα δανειοδοτικά σχήματα των προβληματικών έργων ανέλαβαν να σηκώσουν το βάρος της αποχώρησης ορισμένων ξένων τραπεζών, ενώ έπαιξαν κρίσιμο ρόλο στη συγκράτηση των υπολοίπων στα έργα.

Με τις τελικές συμφωνίες να βρίσκονται στο κατώφλι της Βουλής, αρχίζει πλέον να αποκρυσταλλώνεται η εικόνα και για τις μεταβολές στα σχήματα των τραπεζών που δανειοδοτούν τα τέσσερα έργα. Απ’ ό,τι φαίνεται, οι τέσσερις ελληνικές τράπεζες που συμμετέχουν στα δανειοδοτικά σχήματα (Πειραιώς, Alpha, Εθνική, Eurobank), από το 40% των συνολικών δανειακών αναγκών θα αναλάβουν πλέον περί το 60-65%.

Οι δύο ομάδες τραπεζών
«Υπήρχαν ουσιαστικά δύο ομάδες τραπεζών στα τέσσερα έργα: οι τράπεζες που είχαν σχέση με τους παραχ-ωρησιούχους, δηλαδή οι ελληνικές, οι γερμανικές, οι ισπανικές και οι γαλλικές και εκείνες που δεν είχαν», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Βαγγέλης Καλαμάκης, διευθυντής επενδυτικής τραπεζικής στην Alpha Bank. «Η πρώτη ομάδα τραπεζών παραμένει στα έργα και συνεισφέρει στη συνέχισή τους. Κάποιες από τις υπόλοιπες τράπεζες, ιρλανδικές, ιαπωνικές και άλλες, ή επέλεξαν να φύγουν (σ.σ.: δηλαδή «πώλησαν» το μερίδιό τους, έστω και με κάποια ζημιά) ή παραμένουν με τα ποσά που έχουν ήδη δανείσει, χωρίς να βάζουν περισσότερα. Ετσι οι ελληνικές τράπεζες αναγκάστηκαν να αναλάβουν μεγαλύτερο κομμάτι του δανεισμού για να καλύψουν το κενό εκείνων που αποχωρούν».

Σημαντικό κομμάτι ανέλαβε και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία συμμετέχει στα έργα με δύο τρόπους: έμμεσα, με την παροχή δανείου 650 εκατ. ευρώ στην ελληνική κυβέρνηση για την κάλυψη των αποζημιώσεων και διαφόρων άλλων υποχρεώσεων. Και άμεσα, με 200 εκατ. ευρώ νέων δανείων στην Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

Πώς διαμορφώνεται, λοιπόν, σήμερα η συμμετοχή των τεσσάρων ελληνικών τραπεζών στις τέσσερις «παγωμένες» συμβάσεις παραχώρησης; Οπως φαίνεται, η έκθεση των Πειραιώς, Alpha, Eurobank και Εθνικής στη νέα κατανομή των δανείων είναι ανάλογη με το ποσοστό της συμμετοχής στο αρχικό σχήμα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» (καθώς οι τράπεζες δεσμεύονται από τις συμφωνίες τους να δώσουν στοιχεία στη δημοσιότητα): • Η Τράπεζα Πειραιώς, από κοινού με τις τράπεζες που απέκτησε τα προηγούμενα χρόνια (λ.χ. Αγροτική, Millenium, Κύπρου) είχε συμφωνήσει να παράσχει περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ σε δάνεια στις παραχωρήσεις των οδικών αξόνων και πλέον, μετά τις αλλαγές στα σχήματα των δανειστών, θα φθάσει τα 600 εκατομμύρια. • Ακολουθεί η Alpha Bank, η οποία (μαζί με την Εμπορική Τράπεζα) είχε 150-160 εκατ. ευρώ σε δάνεια και πλέον θα φθάσει στα 230-235 εκατ. ευρώ. • Η Eurobank είχε περίπου 120 εκατ. ευρώ σε δάνεια και θα φθάσει στα 200 εκατ. ευρώ.

Τέλος, το μικρότερο μερίδιο έχει η Εθνική Τράπεζα, η οποία από 60 εκατ. ευρώ στις αρχικές συμβάσεις θα διαθέσει περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Πώς κράτησαν τους ξένους
Η ανάληψη εκ μέρους των ελληνικών τραπεζών μεγαλύτερου τμήματος των δανείων των τεσσάρων έργων δεν είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο στήριξαν τα έργα. Οπως αναφέρει στέλεχος της Τράπεζας Πειραιώς, που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του, οι ελληνικές τράπεζες έδωσαν αγώνα προκειμένου να διατηρήσουν όσο περισσότερες από τις ξένες τράπεζες μπορούσαν μέσα στα έργα. «Η Ελλάδα θα ανακάμψει γρήγορα, οι αυτοκινητόδρομοι θα παίξουν σημαντικό ρόλο και θα γίνουν προσοδοφόροι. Αν φύγετε, θα χάσετε τα χρήματά σας”, ήταν μερικά από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήσαμε», αναφέρει.

«Η επανεκκίνηση των έργων θα είναι πολύ σημαντική για την οικονομία γιατί θα έχει προστιθέμενη αξία», αναφέρει ο κ. Καλαμάκης.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind