Το μοντέλο του ενός αναδόχου ανά λιμάνι επιλέγει το ΤΑΙΠΕΔ

 

limaniΠρος διαγωνισμό για «master concession» στον ΟΛΠ καταλήγει, σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές, η διαδικασία αναζήτησης μοντέλου αξιοποίησής του, η οποία ξεκίνησε περισσότερο από ενάμιση χρόνο πριν. Με βάση το μοντέλο που εισηγείται το ΤΑΙΠΕΔ στην κυβέρνηση, προάγεται η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της εισηγμένης ΟΛΠ Α.Ε. όπως και του ΟΛΘ (στη Θεσσαλονίκη), καθώς και άλλων 10 οργανισμών που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας έναντι των επιμέρους παραχωρούμενων δραστηριοτήτων.

Στο μοντέλο αυτό στοιχίζεται ξεκάθαρα και η λειτουργός των δύο από τους τρεις σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ, η θυγατρική της κινεζικής Cosco, Piraeus Container Terminal. Κάτι που δήλωσε δημόσια και ο γενικός διευθυντής της Τάσος Βαμβακίδης.

Κύκλοι που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις ζυμώσεις αναφέρουν πως η κινεζική εταιρεία εμφανίζεται έτοιμη να καταθέσει πολύ υψηλή προσφορά, ενδεχομένως και της τάξης του ενός δισ. ευρώ εάν συμπεριληφθούν οι δεσμεύσεις για μελλοντικές επενδύσεις σε υποδομές, καθιστώντας την το αδιαφιλονίκητο, μέχρι στιγμής, φαβορί για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου στην εισηγμένη. Σημειώνεται ότι η κεφαλαιοποίηση του ΟΛΠ στο ελληνικό χρηματιστήριο είναι της τάξης των 500 εκατ. ευρώ.

Ενδιαφέρον αναμένεται πάντως και από άλλες εταιρείες, όπως η Hutchison Port Holdings, η οποία, όμως, προσανατολίζεται στην απόκτηση του ΟΛΘ. Για το ίδιο λιμάνι υπάρχει ενδιαφέρον και από εταιρείες ισραηλινών συμφερόντων, αλλά και από την International Container Terminal Services, από τις Φιλιππίνες. Τις πληροφορίες για την Hutchison Port Holdings επιβεβαιώνει και ο εκ των συμμετεχόντων στη διεθνή ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία, διευθύνων σύμβουλος της Global Shipping and Ports Leader της Deloitte, Γιώργος Καμπάνης. Απαντώντας σε ερώτηση της «Κ» υπογράμμισε μάλιστα το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, οι οποίοι τηρούν στάση αναμονής έως ότου καταλήξει το ΤΑΙΠΕΔ στο τι θέλει να κάνει.

Η σχετική εισήγηση του αναμένεται εντός των ημερών. Ο πρωθυπουργός παρακολουθεί από πολύ κοντά τις εξελίξεις και για τον λόγο αυτό ζήτησε σε συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη σύσκεψη με τη συμμετοχή του όταν το ΤΑΙΠΕΔ είναι έτοιμο.

Ο ρόλος του Δημοσίου
Το μοντέλο master concession αφορά ουσιαστικά τη συγκέντρωση όλων των λειτουργιών των λιμανιών σε ένα παραχωρησιούχο που δεν είναι άλλος από τις Α.Ε., εισηγμένες και μη, και η εκχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας για 40 χρόνια.

Στην περίπτωση του ΟΛΠ η εισηγμένη καθίσταται port operator και η ιδιοκτησία των υποδομών παραμένει στο Δημόσιο (landlord). Την εποπτεία του λιμενικού συστήματος της χώρας συνολικά αναλαμβάνει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, η ίδρυση και οι αρμοδιότητες της οποίας ψηφίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας αυτή την εβδομάδα. Σε πρώτη φάση, όπως αποφασίστηκε και για την ΕΥΑΘ, το Δημόσιο θα πωλήσει το 51% των μετοχών με στόχο να μεταβιβάσει το επιπλέον ποσοστό σε μελλοντικό χρόνο, όταν οι συνθήκες στην αγορά βελτιωθούν.

Η υιοθέτηση της διαδικασίας αυτής βάζει, αυτονόητα, στο συρτάρι τα λιμενικά συστήματα με τη συγχώνευση περιφερειακών λιμανιών σε holding εταιρείες που «έπαιξε» επί ένα σχεδόν έτος υπό την πίεση, μεταξύ άλλων, και της διοίκησης του ΟΛΠ η οποία εμφανίζεται ακόμα κάθετα αντίθετη στην πώληση μετοχών.

Του ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind