Aνενεργός ο νέος επενδυτικός έξι μήνες μετά την ψήφισή του

 

hotelΑνενεργός τουλάχιστον σε ό,τι αφορά δύο από τις κυριότερες ρυθμίσεις – τομές του παραμένει στην ουσία ο τελευταίος επενδυτικός νόμος, ο 4146/2013, αν και τυπικά ισχύει από τις 18 Απριλίου 2013, οπότε δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η πολυδιαφημισμένη κεντρική αδειοδοτική αρχή ακόμη στελεχώνεται, ενώ την ίδια ώρα δεν μπορεί να «τρέξει» η ρύθμιση για την ανάθεση των ελέγχων σε πιστοποιημένους ιδιωτικούς φορείς, όπως στις τράπεζες. Ας σημειωθεί δε ότι το προσχέδιο του νόμου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ακριβώς πριν από ένα χρόνο.

Μπορεί, λοιπόν, τα κυβερνητικά στελέχη να τονίζουν με κάθε ευκαιρία εντός και εκτός Ελλάδος ότι με τις μεταρρυθμίσεις και την απλοποίηση των διαδικασιών «στρώνουν κόκκινο χαλί στους επενδυτές και δεν βάζουν πλέον κόκκινη απαγορευτική κορδέλα» -το περίφημο red carpet αντί του red tape- αλλά με πράξεις, καθυστερήσεις και παραλείψεις καταλήγουν μάλλον να «τραβάνε το χαλί» κάτω από τα πόδια των επενδυτών.

Προεδρικά Διατάγματα
Βασική αιτία, όπως συμβαίνει και με άλλα νομοθετήματα στην Ελλάδα, είναι ότι για να εφαρμοσθεί ο νόμος απαιτείται η έκδοση της λεγόμενης δευτερογενούς νομοθεσίας, δηλαδή σειράς Προεδρικών Διαταγμάτων και στη συνέχεια υπουργικών αποφάσεων κι εγκυκλίων. Σημειώνεται ότι για την εφαρμογή του νόμου απαιτούνται περί τα πέντε εκτελεστικά Προεδρικά Διατάγματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Οικονομικής Καθημερινής» τα πέντε Προεδρικά Διατάγματα έχουν λάβει ανεπισήμως το «πράσινο φως», αλλά ακόμη, βεβαίως, δεν αποτελούν νόμο του κράτους. Τα δύο προεδρικά διατάγματα, καθοριστικής σημασίας για την πλήρη ενεργοποίηση του νόμου είναι τα ακόλουθα: • Το Π.Δ. που προβλέπεται στο άρθρο 13 του νόμου 4146/2013 και με το οποίο καθορίζεται η επιμέρους διάρθρωση των αρμοδιοτήτων των οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων (πρόκειται για την κεντρική αδειοδοτική αρχή). Στο ίδιο Π.Δ. καθορίζονται επίσης τα προσόντα και οι αρμοδιότητες των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων της εν λόγω υπηρεσίας, αλλά και οι αρμοδιότητες της επίσης νέας υπηρεσίας που εισάγει ο νόμος και συγκεκριμένα του αυτοτελούς Τμήματος Επιθεώρησης Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων. • Το Π.Δ. που προβλέπεται στο άρθρο 23 του νόμου βάσει του οποίου καθορίζονται τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία πιστοποίησης και η διαδικασία ανάθεσης του ελέγχου σε πιστοποιημένους φορείς (π.χ. τράπεζες), καθώς και η διαδικασία έκδοσης της σχετικής απόφασης της διοίκησης. Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 4146/2013 προβλέπει τη δυνατότητα, για λόγους επιτάχυνσης των διαδικασιών, να ανατίθεται από τους επενδυτές ο ενδιάμεσος και ο τελικός έλεγχος των επενδυτικών σχεδιών που έχουν υπαχθεί στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου από ιδιωτικούς πιστοποιημένους φορείς.

Με ρυθμούς που δεν χαρακτηρίζονται ικανοποιητικοί γίνεται και η στελέχωση της κεντρικής αδειοδοτικής αρχής, καθώς μέχρι στιγμής εκτιμάται ότι αυτή έχει γίνει κατά το 1/2. Αν και σε πρόσφατη δημόσια εμφάνισή του, ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Νότης Μηταράκης υποστήριξε ότι η νέα υπηρεσία θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει τον Νοέμβριο, η εκτίμηση αυτή θεωρείται υπεραισιόδοξη και δεν θεωρείται πιθανό ότι θα είναι πλήρως έτοιμη να εξυπηρετήσει τους επενδυτές πριν από την έναρξη του 2014. Το θετικό στην υπόθεση είναι ότι αφενός παρατηρείται υπερπροσφορά υπαλλήλων για τη στελέχωση της υπηρεσίας (θα γίνει μέσω μετατάξεων από άλλα υπουργεία) και αφετέρου ότι όσοι ήδη έχουν πάει, έχουν υιοθετήσει την κουλτούρα που πρέπει να έχει η νέα υπηρεσία σε ό,τι αφορά την ταχύτητα και την απλοποίηση των διαδικασιών.

Οι παραπάνω καθυστερήσεις επιβαρύνουν το ήδη δύσκολο έργο της υφιστάμενης -βάσει του παλαιού οργανογράμματος- Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων. Κι αυτό διότι μετά την αποκάλυψη των φαινομένων διαφθοράς στην εν λόγω διεύθυνση το 2012, στελέχη της υπηρεσίας αντικαταστάθηκαν από καινούργια, τα οποία φυσικά έπρεπε να επιμορφωθούν πρώτα, ενώ τώρα πραγματοποιούνται σε αυτήν, ακριβώς λόγω του σκανδάλου διαχειριστικοί έλεγχοι από επτά διαφορετικούς φορείς.

Από την άλλη, μία από τις ρυθμίσεις του νόμου που ισχύει είναι αυτή που προβλέπει τη χορήγηση αδειών διαμονής για πέντε χρόνια σε υπηκόους τρίτων χωρών με ακίνητο στην Ελλάδα αξίας συμβολαίου τουλάχιστον 250.000 ευρώ. Το γεγονός ότι ισχύει είναι αναμφίβολα θετικό. Αποτελεί, όμως, μια ακόμη δυστυχώς ένδειξη ότι για την ώρα τουλάχιστον το προωθούμενο παραγωγικό μοντέλο είναι μονοδιάστατο.

Ειδικό καθεστώς
Την ίδια ώρα επικρατεί έντονος προβληματισμός για το άρθρο 11 του 4146/2013. Το άρθρο προβλέπει ότι μπορεί να παρέχονται ειδικά φορολογικά κίνητρα στις επενδύσεις που χαρακτηρίζονται στρατηγικές και εντάσσονται στο fast track (καθεστώς ταχείας αδειοδότησης). Τα κίνητρα αυτά μπορεί να είναι απαλλαγές από φόρους και τέλη, διενέργεια αφορολόγητων αποθεματικών, ρύθμιση για τη διαδικασία και τον χρόνο επιστροφής ΦΠΑ κ.ά. σε συμφωνία με την κοινοτική νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων. Το άρθρο αυτό, στο στάδιο της κατάρτισης του νόμου, είχε συναντήσει την αντίδραση του ΔΝΤ, αλλά τελικώς δεν υπήρξε εμπλοκή. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν νομικοί κύκλοι, η χορήγηση κινήτρων πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή, διότι μπορεί να προκαλέσει προσφυγές περί νόθευσης ανταγωνισμού και παράβασης της νομοθεσίας περί κρατικών ενισχύσεων.

Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind