Κολλημένος στην πίστα ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια

 

lgtsΈνας ακόμη διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ που γράφει καθυστερήσεις είναι αυτός της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων,  ενώ πληροφορίες θέλουν κάποια από τα 11 επιχειρηματικά σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον, τώρα να το ξανασκέπτονται.

Από τα μέσα Μαΐου που είχαν ανακοινωθεί οι επωνυμίες των 11 μνηστήρων,  μέχρι σήμερα ούτε φωνή ούτε ακρόαση από το ΤΑΙΠΕΔ, για το ποιοι προεπιλέγονται, για να προχωρήσουν στην επόμενη φάση, των δεσμευτικών προσφορών, που τοποθετούνταν κάπου περί τον Οκτώβριο.

Αλλά αφενός είναι τα ζητήματα της οργάνωσης του νέου τοπίου των αερομεταφορών , καθώς υπάρχουν θέματα ασφαλείας όπως όμως και εξυπηρέτησης της νησιωτικής Ελλάδας και, αφ’ ετέρου είναι τα οικονομικής φύσης.

Επιπλέον, η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων  είναι μεταξύ των ευαίσθητων εθνικά και πολιτικά θεμάτων, πολλώ δε μάλλον εάν ληφθεί υπόψη το σενάριο εκλογών περί τον Οκτώβριο  με Νοέμβριο.

Το γεγονός είναι, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr, πως κάποιοι από τους ενδιαφερόμενους,  δείχνουν αποθαρρυμένοι καθώς οι πληροφορίες που συγκεντρώνουν για τις μετακινήσεις, τα έσοδα, τις απαιτήσεις σε υποδομές, δεν κάνουν ελκυστική την ανάληψη ομάδας αεροδρομίων, όπου πχ. στην ομάδα «Α», μαζί με το δυνατό αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, έχουν μπει πακέτο και άλλα έξι περιφερειακά ( Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας).

Όσο μεγάλη κίνηση και να έχει ένας καθαρά τουριστικός προορισμός, όπως για παράδειγμα το Ηράκλειο της Κρήτης, οι ροές και τα έσοδα δεν καλύπτουν τους πολλούς μήνες εκτός θερινής σαιζόν. Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, για παράδειγμα, δουλεύει στο φούλ για πέντε μήνες αλλά…κάθεται για τους υπόλοιπους επτά. Δεν είναι να απορεί κανείς γιατί οι διαγωνισμός που έγινε για την κατασκευή νέου αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου, μετά 5 ή 6 αναβολές, κηρύχθηκε άγονος αφού ούτε μία εταιρεία δεν ενδιαφέρθηκε.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια, σχεδόν όλα, είναι ή… τσαρτεράδικα, δηλαδή δουλεύουν με τον τουρισμό το καλοκαίρι ή σχεδόν υπολειτουργούν, γιατί εξυπηρετούν πολύ μικρή κίνηση.

Όποιος λοιπόν πάρει τα αεροδρόμια της Α ή της Β ομάδας, θα πρέπει να κάνει σοβαρές επενδύσεις , που δεν καλύπτονται από τα έσοδα και ήδη οι φόροι αεροδρομίου στην Ελλάδα, είναι πολύ υψηλοί, υπερδιπλάσιοι από ότι σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Υψηλότερα έσοδα λοιπόν, θα σήμαιναν υψηλότερους φόρους για την κάλυψη των επενδύσεων αλλά και των λειτουργικών δαπανών. Αλλά οι υψηλοί φόροι  θα ήταν σε βάρος της κίνησης, του τουρισμού.

Έχουν προχωρήσει σε έναν διαγωνισμό, με αεροδρόμια που δεν έχουν μορφή εταιρική γι’ αυτό και υπάρχει η πιθανότητα των δικαστικών προσφυγών από πλευράς ΟΣΥΠΑ, ενώ οι υπάλληλοι που είναι υπάλληλοι του δημοσίου, μετά την εμπειρία του «Ελ. Βενιζέλος» ,  δεν δείχνουν διατεθειμένοι να στελεχώσουν τυχόν νέους φορείς.

Για ένα ακόμη κρίσιμο κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων, δεν υπήρξε επαρκής προετοιμασία και , όπως έχει ξαναγράψει η Voria.gr, η ιδιωτικοποίηση κατά ομάδες είναι μάλλον απίθανο να προχωρήσει.

Υπενθυμίζεται ότι οι ένδεκα ενδιαφερόμενοι για τα περιφερειακά αεροδρόμια, είναι:
1. Aeroports De La Cote d’Azur (διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Νίκαιας στη Γαλλία)
2. Agrokor Novaport Development
3. Engelinvest Israel Ltd.
4. Global Liman Isletmeleti (66.66%) -Flughafen München (33.34%)
5. Zurich Airport (63%) – J&P Avax (37%)
6. Athens International Airport
7. Fraport – Copelouzos (λειτουργεί 13 συνολικά αεροδρόμια)
8. ΤAV (διαχειρίζεται αεροδρόμια στην Τουρκία)
9. Vinci – Ellaktor
10. Corporacion America – Metka (διαχειρίζεται συνολικά 49 αεροδρόμια)
11. Advent

της Άννης Καρολίδου

http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=147839

Speak Your Mind