Μια βυζαντινή πόλη εκτροχιάζει εκ νέου τα βαγόνια του έργου

 

metroΣε μεγάλη κατάρα εξελίσσεται το θέμα των αρχαιοτήτων στο μετρό της Θεσσαλονίκης, θέτοντας για πολλοστή φορά σε κίνδυνο την συνέχεια του έργου λόγω νέων αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου.

Πρόκειται για πολύ σημαντικές βυζαντινές αρχαιότητες που χρονολογούνται μεταξύ 6ου και 7ου αιώνα, οι οποίες φέρνουν στο φως την ζωντάνια μιας αρχαίας πόλης με τους λιθόστρωτους και μαρμάρινους δρόμους, την αγορά και την καθημερινότητα των ανθρώπων της.

Tην ώρα που οι αρχαιολογίες έχουν τινάξει στον αέρα το χρονοδιάγραμμα αλλά και το κόστος του έργου (οι ανασκαφές των αρχικά εκτιμώμενων τριών ετών έγιναν έξι και από 15 εκ. ευρώ εκτινάχθηκαν στα 90 εκ. ευρώ) και το υπουργείο Ανάπτυξης θέλει να δώσει το στίγμα της εγρήγορσης, αποκαθιστώντας τα προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις, μια ολόκληρη πόλη στα έγκατα της γης που ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι κατά τις ανασκαφές στο σταθμό Βενιζέλου, ανοίγει τον κύκλο για νέες περιπέτειες.

Το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχαιοτήτων (ΚΑΣ) με απόφασή του ζητά τα ευρήματα να μεταφερθούν στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, θεωρώντας «ρομαντική» οποιαδήποτε συζήτηση για την διατήρησή τους. Κάτι τέτοιο άλλωστε θα ισοδυναμούσε με την κατάργηση του σταθμού, αν και αντιδράσεις για την υποδοχή των αρχαίων διατυπώνει και ο δήμος Παύλου Μελά που σχεδιάζει εδώ και χρόνια στο χώρο, την δημιουργία  πάρκου.

Πληροφορίες πάντως από το υπουργείο Ανάπτυξης αναφέρουν ότι ο δήμος δεν είναι αρνητικός αλλά ζητά να μην γίνει «σαλαμοποίηση» του χώρου και τα ευρήματα να ενταχθούν στο περιβάλλον. Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετώπισε το μετρό και στο σταθμό της Αγίας Σοφίας μόνο που εκεί οι αρχαιολογικοί θησαυροί αποθηκεύτηκαν μέχρι να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος που θα τους μεταφέρουν.

Οι εξελίξεις στο μετρό της Θεσσαλονίκης που έχει βραχυκλώσει από τα προβλήματα του αναδόχου προκαλούν νέα εμπόδια για αυτό και σήμερα είναι προγραμματισμένη έκτακτη συνέντευξη τύπου στη Θεσσαλονίκη που θα δώσουν ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος και ο διευθύνοντας σύμβουλος της Αττικό Μετρό κ. Χρήστου Τσίτουρας.

Ο κ. Σιμόπουλος υποστηρίζει ότι οι αρχαιότητες δεν υπάρχει τεχνικός τρόπος για να παραμείνουν στο σταθμό γιατί τότε κινδυνεύει να πάει πάνε πίσω όλο το έργο. Ήδη η κατασκευή του με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το περασμένο Φθινόπωρο αλλά όλα δείχνουν ότι δύσκολα θα παραδοθεί το έργο το 2017!

«Έχουμε δώσει 100 εκ. ευρώ μέχρι τώρα για το σταθμό. Είναι τρομακτικό νούμερο» ανέφερε χθες σε συνέντευξή του ο κ. Σιμόπουλος τονίζοντας ότι κινδυνεύει να απενταχθεί το έργο καθώς εάν καταργηθεί ο σταθμός θα πρέπει να επανασχεδιαστούν όλοι οι σταθμοί στη δυτική πτέρυγα της πόλης.

«Θα έχουμε την υπέρβαση της μέγιστης χωρητικότητας, αυξημένους συνολικούς χρόνους μετακίνησης, θα έχουμε αυξημένους χρόνους εκκένωσης, θα έχουμε μεταξύ δύο σταθμών 1.150 μέτρα απόσταση ενώ το μέγιστο είναι 800 μέτρα. Δεν γίνεται», είπε.
Λάδι στην φωτιά όμως βάζουν οι δηλώσεις του δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος μιλώντας για τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα δήλωσε ότι «οι δρόμοι δεν είναι αγάλματα για να μεταφερθούν» διαφωνώντας με τη μεταφορά την  ευρημάτων στη Σταυρούπολη.

Υπέρ του να μείνουν τα ευρήματα στον Βενιζέλου έχει ταχθεί και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ενώ επισήμως το υπουργείο Πολιτισμού ρίχνει το μπαλάκι στην πόλη, λέγοντας ότι εκείνη θα πρέπει να αποφασίσει.
Παρόμοια προβλήματα είχαν εμφανιστεί και στην πλατεία Συντάγματος πριν από δέκα χρόνια, όπου 2.000 τετραγωνικά αρχαιοτήτων μεταφέρθηκαν στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου.

http://www.protothema.gr/environment/article/?aid=256666

Speak Your Mind