Παίρνει μπροστά η θαλάσσια συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης

 

lgtsΕπανεκκίνηση του έργου της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης επιχειρούν από κοινού η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, οι Δήμοι Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού και η «Εγνατία Οδός ΑΕ». Ένα χρόνο μετά την επανέναρξη των διαδικασιών, σήμερα εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από τη Μητροπολιτική Επιτροπή η προγραμματική σύμβαση, ώστε να ξεκινήσουν οι απαιτούμενες μελέτες και να προχωρήσει η κατασκευή του έργου.

Οι Θεσσαλονικείς δε θα πρέπει να περιμένουν να δουν «καραβάκια» στην παραλία του Θερμαϊκού πριν από το 2016, όμως έστω κι έτσι αυτή τη φορά γίνεται μια νέα αρχή, με σοβαρά θεμέλια, προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο – φάντασμα (μέχρι σήμερα).

Η Voria.gr είχε ενημερώσει εγκαίρως για τα βασικά στοιχεία του έργου, όπως αυτό προκρίνεται από τους φορείς που ανέλαβαν να το προωθήσουν, με ρεπορτάζ στις 22 Φεβρουαρίου 2013, ενώ ένα μήνα μετά, στις 22 Μαρτίου 2013 παρουσιάστηκαν όλες οι απόψεις και τα στοιχεία του έργου, καθώς και οι λόγοι για τους οποίους βαλτώνει στη Voria Web TV.

Στη σημερινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής, τα πράγματα φάνηκε να ξεκαθαρίζουν και το έργο από φιλόδοξη ιδέα να δρομολογείται προς υλοποίηση. Προφανώς, πολλά πρέπει να γίνουν ακόμη μέχρι να έχουν τη δυνατότητα οι Θεσσαλονικείς να μετακινηθούν δια θαλάσσης από το δήμο Θερμαϊκού, δια μέσου του δήμου Καλαμαριάς στη Θεσσαλονίκη και αντίθετα. Η ουσία όμως είναι ότι αφενός μια έμπειρη εταιρία (Εγνατία Οδός ΑΕ), με τεχνογνωσία, αναλαμβάνει να ολοκληρώσει τις μελέτες, αφετέρου έχουν βρεθεί δυνατότητες χρηματοδότησης του έργου και επενδυτικό ενδιαφέρον.

Στα 2 – 2,5 ευρώ το εισιτήριο

Οι στάσεις, όπως άλλωστε είχαμε δημοσιεύσει, είναι πέντε:
1. Πλατεία Ελευθερίας (στην προέκταση της Κομνηνών).
2. Δημαρχείο Θεσσαλονίκης.
3. Μέγαρο Μουσικής (στην προέκταση της οδού Π. Συνδίκα στη νέα παραλία).
4. Μαρίνα Αρετσούς (περιοχή ΕΟΤ).
5. Νέοι Επιβάτες.

Τα σκάφη που θα απαιτηθούν είναι τύπου καταμαράν και θα είναι επτά (έξι σε λειτουργία και ένα εφεδρικό). Και όπως προβλέπεται στην προμελέτη βιωσιμότητας (έγινε από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων) το έργο θα είναι βιώσιμο, καθώς κάθε σκάφος υπολογίστηκε να δέχεται 200 – 250 επιβάτες, με τα δρομολόγια να γίνονται ανά 15 λεπτά και το κυριότερο με εισιτήριο της τάξης των 2 – 2,5 ευρώ (χωρίς μάλιστα να είναι επιδοτούμενο). Για τη μετακίνηση ενός επιβάτη από τους Ν. Επιβάτες μέχρι την Πλατεία Ελευθερίας θα απαιτούνται 15 λεπτά, ενώ υπολογίστηκε ότι για 15 μέρες ετησίως δε θα γίνονται δρομολόγια λόγω καιρικών συνθηκών.
Σύμφωνα μάλιστα με την εκπρόσωπο της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Δέσποινα Καρανίκα, υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον με βάση τα στοιχεία της μελέτης βιωσιμότητας, η οποία δείχνει τα πράγματα αισιόδοξα για τον επενδυτή, που θα κληθεί να αναλάβει το κόστος αγοράς των καταμαράν και να λειτουργήσει τη θαλάσσια συγκοινωνία, πάνω στις υποδομές που θα έχουν στήσει οι φορείς. Το κόστος αυτό για τον ιδιώτη υπολογίζεται μεταξύ 7 και 10 εκ. ευρώ.

Το κόστος για τις υποδομές (λιμενοβραχίονες, θέσεις αναμονής των επιβατών, εκδοτήρια εισιτηρίων κτλ.), που θα βαρύνει Περιφέρεια και Δήμους υπολογίστηκε περίπου στα 8,2 εκ. ευρώ.

Οι διαδικασίες
Σήμερα υπάρχουν μόνο μελέτες σε επίπεδο προκαταρκτικό. Το ζητούμενο πλέον είναι να οριστικοποιηθούν αυτές κι αυτό προωθεί η προγραμματική σύμβαση.

Αυτό το αναλαμβάνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ». Η ολοκλήρωση των μελετών για τα έργα υποδομής αναμένεται σε ένα χρόνο. Η χρηματοδότηση, όπως είπε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Γιώργος Τσαμασλής, αναμένεται για τις μελέτες να προέλθει από το Πράσινο Ταμείο, μέσω του Δήμου Θεσσαλονίκης.

«Ο σχεδιασμός μπαίνει σε εκτέλεση πλέον. Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή των υποδομών, τότε θα γίνει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ώστε να αναλάβουν το έργο οι επενδυτές. Οι όροι είναι ευνοϊκοί για ένταξη της κατασκευής των υποδομών στο νέο ΕΣΠΑ και η κατασκευή των προβλητών θα είναι γρήγορη (σ.σ. πρόκειται για πέντε «μικρά» έργα, η κατασκευή των οποίων δεν απαιτεί πάνω από έξι μήνες). Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το έργο και υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα χρηματοδότησης των υποδομών από την Περιφέρεια. Αλλά αυτό θα το δούμε στη συνέχεια», είπε ο κ. Τσαμασλής.

Ήδη η προγραμματική σύμβαση εγκρίθηκε από τα τρία δημοτικά συμβούλια.

Μάλιστα, ο κ. Τσαμασλής αποκάλυψε ότι ο σχεδιασμός είναι μετά τη λειτουργία του έργου στις πέντε στάσεις να συνδεθούν με αυτό και το αεροδρόμιο και ο τερματικός σταθμός της Μίκρας και η Δυτική Θεσσαλονίκη (Χαλάστρα, Μάλγαρα κτλ.) και πιθανώς η Πιερία και η Χαλκιδική.

Το ζητούμενο και το πρόβλημα σε αυτήν την πρώτη φάση είναι να γίνει η παραχώρηση των χώρων που απαιτούνται για να κατασκευαστούν οι υποδομές. Στους Νέους Επιβάτες δεν υπάρχει πρόβλημα καθώς οι άδειες βγαίνουν από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Στη στάση της Καλαμαριάς η άδεια θα πρέπει να βγει από το ΤΑΙΠΕΔ και στις στάσεις της Θεσσαλονίκης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου. Και σε αυτές τις περιπτώσεις οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Οι φορείς επενδύουν στην τεχνογνωσία των λιμενικών έργων που έχει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», ώστε να ξεπεράσουν το σκόπελο.

Με την ολοκλήρωση των μελετών, το έργο θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ, θα γίνει η κατασκευή των υποδομών και θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός για την ανάθεση σε επενδυτή.

Η αντιπολίτευση
Οι περιφερειακοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης της Μητροπολιτικής Επιτροπής εξέφρασαν τη συγκατάθεσή τους στο έργο, εκφράζοντας όμως προβληματισμούς.

Ο κ. Γιώργος Φεστερίδης ετάχθη υπέρ του έργου, επισημαίνοντας τις δυσκολίες των διαδικασιών. Ο κ. Μπάμπης Μπαρμπουνάκης επισήμανε πως πρέπει να αποφασιστεί εάν το έργο γίνεται για συγκοινωνιακούς ή τουριστικούς λόγους. Ο κ. Παντελής Κουκουλεκίδης είπε ότι το έργο είναι αναγκαίο, αλλά πρέπει να ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο ενιαίο σύστημα μεταφορών και να εξεταστούν οι συγκρούσεις με άλλα έργα, όπως της υποθαλάσσιας ή της ανάπλασης της παραλίας. Υπέρ του έργου και ο κ. Αδάμ Δράγας, ενώ ο κ. Γιάννης Ζιώγας, παρότι τόνισε ότι είναι υπέρ του έργου σημείωσε ότι καταψηφίζει την προγραμματική σύμβαση, διότι δε λειτουργεί στο πλαίσιο ενός ενιαίου φορέα δημοσίων συγκοινωνιών και ουσιαστικά ανατίθεται με προνομιακούς όρους (κατασκευή υποδομών με χρήματα των φορολογουμένων) σε ιδιώτη, με σκοπό το κέρδος.

Του Δημήτρη Κούρου

http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=131534

Speak Your Mind