Πράσινο φως για επέκταση προς Καλαμαριά

 

metroΤη σύμβαση για την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά υπέγραψαν προχθές, μετά την ολοκλήρωση της τελετής παράδοσης-παραλαβής στο υπουργείο Υποδομών, η Αττικό Μετρό και η εταιρεία ΑΚΤΩΡ. Στόχος είναι οι πέντε σταθμοί της επέκτασης να ολοκληρωθούν έως το 2018. Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει είναι αν στο μεταξύ θα έχει ολοκληρωθεί… η κυρίως γραμμή.

Η επέκταση έχει μήκος 4,78 χλμ. και περιλαμβάνει 5 σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση της Αττικό Μετρό, θα προβλεφθούν υποδομές για τη μελλοντική επέκταση της γραμμής προς το αεροδρόμιο Μακεδονία, αλλά και η κατασκευή σταθμού μετεπιβίβασης και πάρκινγκ στο σταθμό Μίκρα. Το έργο (που δημοπρατήθηκε το 2009, αλλά καθυστέρησε να κατακυρωθεί λόγω των γνωστών προβλημάτων στην κύρια γραμμή του Μετρό) πρόσφατα εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και δανειοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με 518 εκατομμύρια ευρώ (τα 311 αφορούν τη συγκεκριμένη σύμβαση και τα υπόλοιπα τα συνοδά έργα).

Πηγές της Αττικό Μετρό, πάντως, εκτιμούν ότι η επέκταση δεν θα συναντήσει τα προβλήματα της κυρίως γραμμής. Κατ’ αρχάς, η περιοχή στην οποία θα κατασκευαστεί το έργο (ολόκληρη στον Δήμο Καλαμαριάς) δεν αναμένεται να έχει σημαντικές αρχαιότητες. Επιπλέον, δεν υπάρχουν προβλήματα στην απαλλοτρίωση των απαραίτητων εκτάσεων: με νομοθετική ρύθμιση που έγινε πέρυσι η Αττικό Μετρό απέκτησε το δικαίωμα να προχωρήσει την τέλεση των απαλλοτριώσεων που είχαν τα τελευταία χρόνια κηρυχθεί από τον Δήμο Καλαμαριάς για τη διάνοιξη της οδού Πόντου (κάτω από την οποία θα περάσει η γραμμή).

Ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2018. Το ζητούμενο είναι βέβαια να ολοκληρωθεί μέχρι εκείνη την περίοδο και η κυρίως γραμμή του Μετρό, η οποία τοποθετείται μεν στις αρχές του 2017, αλλά με αρκετή (και μάλλον αδικαιολόγητη) αισιοδοξία. Το έργο δείχνει σημάδια ανάκαμψης μετά την εμπλοκή της ΑΚΤΩΡ στον έλεγχο της ΑΕΓΕΚ: για παράδειγμα, το τελευταίο διάστημα ενεργοποιήθηκαν τα εργοτάξια στους σταθμούς Πατρικίου, Ανάληψης και Παπάφειου. Ωστόσο, βασικά προβλήματα δεν έχουν ακόμα λυθεί -χαρακτηριστικό είναι το ότι οι μετροπόντικες παραμένουν ακινητοποιημένοι πάνω από ένα χρόνο στο σταθμό Ανάληψης και ο ανάδοχος ζητεί 16 εκατομμύρια ευρώ για τη μεταφορά τους στον τερματικό σταθμό «Νέα Ελβετία» για την εκσκαφή του υπολοίπου της σήραγγας από την αντίθετη κατεύθυνση. Επίσης, το ζήτημα με τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου δεν έχει ακόμα λυθεί, με το ΚΑΣ να αναβάλει προ ημερών τη συζήτηση.

Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης εντάχθηκε το 2000-2006 στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Οδικοί Αξονες, Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη», ενώ συνέχισε ως «έργο γέφυρα» στο ΠΕΠ Μακεδονίας – Θράκης 2007-2013. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 1,196 δισ. ευρώ, από τα οποία έχουν καταβληθεί το 2000-2006 περί τα 196,5 εκατ. ευρώ από την κρατική συμμετοχή και 99 εκατ. ευρώ από την κοινοτική συμμετοχή.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind