Σολομώντεια λύση για μετρό και αρχαία

 

metrolgts«Λύνεται» ο γόρδιος δεσμός με τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του μετρό στη Θεσσαλονίκη, διχάζοντας την πόλη για τη διατήρησή τους ή τη μεταφορά τους. Η υπόθεση που κινητοποίησε κορυφαίους επιστήμονες του εξωτερικού και της χώρας και έφτασε ώς το ΣτΕ, φαίνεται πως βαίνει σε αίσιο τέλος, αν και τον τελικό λόγο έχει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στο οποίο θα εισαχθεί το θέμα προς συζήτηση.

Η λύση δόθηκε ύστερα από πρωτοβουλία του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Πάνου Παναγιωτόπουλου, και συστηματική συνεργασία του με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, και τον πρόεδρο της ΑΤΤΙΚΟ Μετρό, Χρήστο Τσίτουρα. Συμμετείχαν επίσης ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Θόδωρος Καράογλου, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, η γενική γραμματέας Λίνα Μενδώνη, ο ειδικός σύμβουλος του ΥΠΠΟ Χρήστος Βλασσόπουλος, οι αντιδήμαρχοι Θεσσαλονίκης Κώστας Ζέρβας και Ανδρέας Κουράκης και υπηρεσιακοί παράγοντες. Κοινή πεποίθηση είναι ότι πρέπει να προχωρήσει το μετρό, συγχρόνως όμως να προστατευθούν και να αναδειχθούν τα πολύ σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που έχουν ανακαλυφθεί στον σταθμό Βενιζέλου. Εξετάστηκε και έγινε κατ’ αρχήν αποδεκτή η νέα τροποποιημένη πρόταση τής Αττικό Μετρό που προβλέπει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον νέο σταθμό Βενιζέλου. Η νέα πρόταση αποτελεί συγκερασμό των εισηγήσεων του ΑΠΘ και του ΤΕΕ και μελετήθηκε σε διαδοχικές συσκέψεις.

«Σώζουμε ένα πολύ σπουδαίο μνημειακό σύνολο εμβληματικού χαρακτήρα για την πόλη της Θεσσαλονίκης» είπε μετά το τέλος της σύσκεψης ο κ. Π. Παναγιωτόπουλος στην «Κ», τονίζοντας πως η αισιόδοξη λύση είναι αποτέλεσμα δημιουργικής συνεργασίας.

Ολα αυτά προϋποθέτουν να αποσύρει ο κ. Μπουτάρης την προσφυγή του στο ΣτΕ και τα ασφαλιστικά μέτρα, αλλά αυτό θα αποφασιστεί σε μία από τις επόμενες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Θυμίζουμε πως τα ευρήματα που χρονολογούνται από τον 4ο – 9ο αι. στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου καταδεικνύουν με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο την καρδιά του διαχρονικού κέντρου της πόλης, στο σταυροδρόμι του μνημειακού Τετράπυλου της βυζαντινής λεωφόρου, με τον δρόμο που οδηγούσε στο λιμάνι κάτω από την Εγνατία. Μοναδικά κατάλοιπα από την κοσμική Θεσσαλονίκη, σε μια πόλη όπου το μεγάλο μέρος των βυζαντινών μνημείων που διασώζει είναι θρησκευτικού χαρακτήρα. Οι προτάσεις για τη διατήρηση του αρχαίου δρόμου και οι λεπτομέρειες της μεταφοράς και της επανατοποθέτησης των ευρημάτων στο σημείο του εντοπισμού τους, θα κριθούν από τα μέλη του ΚΑΣ.

Ενδιαφέρον Σαμαρά
Ο κ. Π. Παναγιωτόπουλος σκοπεύει να κλείσει τα ανοιχτά μέτωπα του ΥΠΠΟΑ, ενώ για το συγκεκριμένο υπογράμμισε πως ιδιαίτερο ήταν και το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού. Πάντως, η καθυστέρηση τόσων μηνών θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί και να έχουν κερδίσει χρόνο, αν το υπουργείο είχε φροντίσει να διενεργήσει αυτοψία το ΚΑΣ πριν εισαχθεί προς συζήτηση το θέμα και η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία να είναι πιο ανοιχτή.

Οπως είχαμε γράψει και παλιότερα, είναι απίθανο στον 21ο αιώνα να μην μπορεί να βρεθεί μια λύση που συνδυάζει τη δημιουργία ενός σύγχρονου έργου με τη διατήρηση των αρχαίων.

Της ΓΙΩΤΑΣ ΣΥΚΚΑ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind