Φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων…

 

investingΣτις μακρές συζητήσεις των στελεχών του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) με τους συμβούλους τους για το Ελληνικό ετέθη το εξής ζήτημα: Tι θα εξασφαλίσει ο μειοδότης, εκτός από το δικαίωμα που θα του παραχωρήσει το ελληνικό κράτος να υλοποιήσει ένα μάστερ πλαν με βάση τον σχετικό νόμο για τις χρήσεις γης και τις παρεκκλίσεις τους;

Το ερώτημα έμοιαζε ακατανόητο μέχρι οι σύμβουλοι της ελληνικής κυβέρνησης να δουν την αντίστοιχη εμπειρία από γερμανικές πόλεις (Αμβούργο, Βερολίνο), όπου όσοι επενδυτές αποφάσιζαν να εγκατασταθούν, απολάμβαναν φορολογικών κινήτρων (απαλλαγές, μεγαλύτερος χρόνος αποσβέσεων κ.λπ.) που σχεδόν τους… ανάγκαζαν να το κάνουν. Αυτά τα φορολογικά κίνητρα, που είναι απολύτως συμβατά με όσα ισχύουν στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., έχουν ήδη εφαρμοσθεί στην επένδυση της Cosco στον 2ο προβλήτα του ΟΛΠ. Εκεί οι Κινέζοι είχαν τη δυνατότητα να αποσβέσουν την επένδυσή τους και σε χρόνο πέραν της 5ετίας. Tέτοιες ρυθμίσεις εφαρμόστηκαν και στην παραχώρηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στον γερμανικό όμιλο Hochtief.

Το ίδιο θα γίνει και στο Ελληνικό, αλλά αυτό δεν ήταν το μόνο κίνητρο της εταιρείας διαχείρισης κεφαλαίων του Κατάρ, για να συμμετάσχει στον σχετικό διαγωνισμό. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είχε «χρεωθεί» από τον εμίρη του Κατάρ, Αλ Τάνι, να τον βοηθήσει στο θέμα της Οξυάς του Ιονίου, ένα μικρό νησάκι στο οποίο θα ήθελε να κτίσει την καλοκαιρινή του κατοικία. Την παραμονή της αναχώρησής του για το Κατάρ ο πρωθυπουργός ζήτησε να μάθει τι γίνεται με τις διευκρινίσεις που είχαν ζητηθεί από τον τοπικό δασάρχη. Και τότε ήρθε το φαξ με την είδηση που δεν θα άρεσε όχι μόνο στον κ. Αλ Τάνι, αλλά ούτε και στον κ. Σαμαρά, που μετέβαινε στο κρατίδιο του Κόλπου για να προσελκύσει χρήματα στην Ελλάδα: Ο δασάρχης Κεφαλονιάς χαρακτήριζε το σύνολο του νησιού μη οικοδομήσιμο.

Ο Αλ Τάνι επιμένει στην Οξυά και η κυβέρνηση κάτι πρέπει να κάνει. Οπως άλλωστε έκαναν κι άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σε ανάλογες περιπτώσεις. Για παράδειγμα, η κυβέρνηση Σαρκοζί απάλλαξε την εταιρεία επενδύσεων του Κατάρ από την πληρωμή φόρων για πολλά χρόνια. Και κάπως έτσι, το Εμιράτο αγόρασε το 3% της Τοτάλ και συμμετοχές στον όμιλο Λαγκαρντέρ, την κατασκευαστική Vinci και την ποδοσφαιρική ομάδα Παρί Σεν Ζερμέν, αλλά και δεκάδες ακίνητα μεγάλης, μεσαίας και μικρότερης αξίας, σε ολόκληρη τη Γαλλία. Ο Φρανσουά Ολάντ είχε υποσχεθεί να καταργήσει τη «σκανδαλώδη ρύθμιση» του κ. Σαρκοζί, αλλά ενώ επέβαλε στους πλούσιους Γάλλους φορολογία 75% δεν «πείραξε» τα φορολογικά προνόμια του Εμιράτου.

Ωστόσο, ακόμα κι αυτές οι υποθέσεις είναι μάλλον απλές μπροστά στην υπόθεση των ορυχείων χρυσού. Η άδεια για την εκμετάλλευση στη Χαλκιδική βγήκε μετά από 8 χρόνια, ενώ στο Πέραμα της Θράκης μετά από 12 χρόνια. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της καθυστέρησης αρκεί να αναλογισθεί ότι η εξόρυξη στο Πέραμα έχει υπολογισθεί να κρατήσει 8 χρόνια. Συνολικά η καναδική εταιρεία που θέλει να προχωρήσει στην επεξεργασία χρυσού στη Χαλκιδική και στη Θράκη θα επενδύσει 1,5 δισ. ευρώ με προσδοκώμενο όφελος για τις τοπικές οικονομίες 4,5 δισ. ευρώ.

Οι δύο αυτές άδειες θα μπορούσαν να αποτελέσουν προπομπούς, καθώς στην Ελλάδα υπάρχουν συνολικά 101 δημόσια μεταλλεία, στα οποία δεν υπάρχει σήμερα δραστηριότητα. Μόνο η αξία του χρυσού που είναι δυνατόν να εξορυχθεί προσεγγίζει τα 38 δισ. ευρώ, σύμφωνα με έναν υπολογισμό του πρώην υπουργού Γ. Μανιάτη.

Παρά τις κραυγές περί του αντιθέτου από τα κέρδη της εξόρυξης ένα 60% – 70% μένει στην Ελλάδα, αν συνυπολογισθούν οι μισθοί, ο ΦΜΥ και οι διάφορες κρατήσεις. Από αυτά, 25% έχει να κάνει με τη μορφή φορολογίας των επιχειρήσεων και 10% με τη φορολόγηση επί των μερισμάτων. Η διεθνής πρακτική είναι να δίνεται 1% – 2% επί των κερδών ως δικαίωμα εξόρυξης (Royalty). Στην Ελλάδα η εταιρεία έχει δεσμευθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να καταβάλλει το 1% – 2% επί του τζίρου της. Φορολογικά κίνητρα, που είναι απολύτως συμβατά με όσα ισχύουν στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., εφαρμόστηκαν και στην παραχώρηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στον γερμανικό όμιλο Hochtief.

Του ΤΑΣΟΥ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind